tirsdag 28. september 2010

Payex og Finn.no

Det er ikke ofte jeg bruker Finn.no til å selge ting, ikke fordi jeg ikke liker Finn.no men fordi jeg sjelden har noe å selge. Vel nå har jeg tatt en gjennomgang og gjett, jeg fant en hel haug med ting jeg ikke bruker som jeg kan selge. Så jeg gjorde som jeg tenkte til en forandring og begynte med en bærbar PC, tenkte at det skal vel ikke være vanskelig.

Vanskelig var det ikke, jeg la den ut, en person tok kontakt og han benyttet seg av Payex, noe jeg hadde sett for meg som en veldig trygg og ærlig måte å handle på. Der tok jeg feil. Så fort kunden hadde hentet produktet meldte han fra til Payex om at produktet ikke var i henhold til annonsen. Dette stemte jo forsåvidt for jeg hadde kopiert teksten fra PS data som jeg hadde kjøpt den, men i mellom tiden hadde de byttet tekst fra Windows Vista til Windows 7. Greit nok, min feil så jeg sier at da får han returnere produktet.

Jeg forteller han at han må da gjøre det påfølgende torsdag slik at jeg kan få solgt den til en annen som var interessert. Da sier plutselig kunden at jeg må betale han tapt arbeidsfortjeneste fordi han var 30 timer i minus på jobben. Da forteller jeg han at det er ikke mitt problem og at han hadde en dag på seg. Jeg sier også at hvis han ikke gjør kan jeg kreve tapt fortjeneste. Dette sa jeg mest for at han skulle skjønne hvor dumt forslaget hans var.

Det som nå skjer er at han nekter å sende den tilbake, han skal nå ha meg til å kjøpe en Windows 7 lisens. Neo som koster rundt kr. 1000 og som er helt uaktuelt å betale. Kunden nekter å fri slippe pengene og han sitter nå med min PC.

Så snakker jeg med  Payex og arrogante som de er fraskriver de seg alt ansvar. Det står i vilkårene at man må komme til enighet før pengene kan bli overført.

Nå svarer selvfølgelig ikke kunden noe mer og derfor begynner jeg å undre hvilket sikkert system dette er for selgeren. Ja det er sikkert kjempefint hvis det ikke er noe problem. Men i det problemene dukker opp er dette en ræva løsning for selger.

Kunden sitter nå med PC som han har kjøpt. Pengene sitter Payex på og kunden gidder ikke svare meg. Kunden er politi anmeldt, som de så fint dytter i en skuff, lar vente på seg i noen måneder før de sender ett brev med henleggelse av saken.

Så jeg som selger sitter igjen med ingenting, fordi Payex er med på svindelen. Payex har nå pengene mine og disse blir stående til vi blir "enige". Men hvordan blir man enige med noen som ikke vil betale. Jeg er ihvertfall enig. Men en part hjelper lite.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar