torsdag 8. august 2013

Trening, hva er din motivasjon

Personlig føler jeg vel dette fitness/trenings hysteriet har tatt helt av i Norge. Selv om det i utgangspunktet er sunt for kroppen, er det virkelig ikke sunt for alles psyke. Presset om å ha en "fitness kropp" og at "fit" er det nye skinny er blitt bare annerledes enn det var da alle skulle være tynne. Ja det er litt sunnere. Men ikke alle som takler dette.

Men uansett. Jeg har egentlig boikottet dette og mener jeg selv er veldig fornøyd med hvordan jeg ser ut uavhengig hva andre synes og tenker. Noe jeg trodde alle gutter var. Men selv gutter har slengt seg på dette hysteriet.
Men så har jeg begynt å trene jeg og, motivasjonen min var at min bror klarte å utfordre meg i ett ski renn som heter Hovden-Tour. Og tanken på å knuse han der, lukke kjeften hans en gang for alle, da han tror at jeg er i så utrolig dårlig form, var så forlokkende at jeg ikke kunne si nei. Så nå har jeg hengt meg på med jogging, sykling og til vinteren blir det skigåing. Tanken på å stå i mål med champagne flaska når han kommer hesblesende inn er en veldig motivasjon.

Men jeg er nok også som en del andre i vårt moderne samfunn opptatt av gadgets, og har derfor en del app'er, sensorer og tjo hei, som skal måle min fremgang.

Det er hundrevis av fitness fokuserte tech produkter. Fra ipoden som stenger ute støyen fra trafikken når du er ute å jogger, til fitness sensoren som du bruker hver dag. Her er noen som jeg bruker ofte og jeg føler hjelper meg til å nå mitt mål.

1. Endomondo
Endomondo på iPhone og Android
Min største motivator sålangt har vært Endomondo. Denne bruker jeg sammen med en pulsmåler fra Zephyr. Denne måler pulsen og sender den direkte til endomondo og på denne måte kan du vite hvilke pulssoner du er i.
Endomondo har i motsetning til mange andre fitness apper mange funksjoner som gjør den til en komplett treningsvenn.

2. MyFitnessPal

Jeg ramlet over MyFitnessPal når jeg søkte etter en mat dagbok, og kalorier har ikke vært det samme siden. Med mer en 30 millioner medlemmer, ett samfunn som ikke kan sammenlignes. Jeg trodde ikke jeg skulle bli medlem i ett fitness tenkende sosialt nettverk, men dette har også vært en stor motivator, hvor medlemmer kommenterer på andre medlemmers oppdateringer med komplimenter og ord for motivasjon.

Det jeg elsker med MyFitnessPal er deres bruker oppdaterte database, som er enorm for omtrent samtlige matgrupper og øvelser som kan være tenkelig. For en som kansje spiser litt snevert og kan til tider være kresen. Samtidig som jeg bor i Norge, hvor det er en tendens til at ting ikke finnes. Fant jeg alt jeg trenger av informasjon jeg trengte som andre har lastet opp.

Nettverket er enormt, og det er både positivt og negativt. Du kan finne mange mennesker hvor interesse og mål er lik dine egne. Såfremt de er aktive, har du alltid en gruppe med "venner" som kan motivere deg. Men som alle andre online samfunn, har den også sin del av useriøse brukere.

MyFitnessPal er tilgjengelig via Web, iPhone og Android. Tjenesten synkroniserer også med mange andre tjenester også, ikke bare Endomondo.

3. JEFIT
Løfte vekter, trene og bodybuilding har hatt full kraft de siste årene. Å holde seg i form og bygge en sterk, passform, tonet og sunn kropp er blitt av stor betydning for mange enkeltpersoner. For andre er motivasjon for å trene og holde orden på kroppen, statistikk. Og å ha en personlig trener til å veilede deg om hvordan du kan trene har blitt en viktig faktor, og innflytelse på begynnelsen av en treningsøkt rutine. Det har vært behov for ett mobil verktøy som den enkelte kan ta med seg på farten for å hjelpe nytte sine treningsøkter og det er her JEFIT Workout. JEFIT gir deg ett verktøy og ressurser som trengs for å holde orden på dine treningsopplegg. Den synkroniserer mellom smartphonen og web grensesnittet.

Hvilke trenings apper eller gadgets bruker du, fortell meg i kommentar feltet nederst.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar