mandag 19. mai 2014

Skriv dritt om andre og få masse klikk - Velkommen til sosiale medier.

Jeg kjenner faktisk jeg begynner å bli litt irritert over dette ultra sosiale mediesamfunnet. Hvor vi hele tiden skal heve oss selv, og gjerne rakke ned på andre i samme slengen. Dette uavhengig om andres alkohol vaner, eller ved at kjendiser driter seg ut.

Det er ett ordtak som heter "smi mens jernet er varmt" og det er det ingen tvil om at alt for mange bloggere og medier benytter seg av, og gjerne på bekostning av andre.

Vi har f.eks ved hver eneste høytid, ett hav av bloggere som skal skrive om barns høyttidsmareritt pga av foreldrenes alkohol problemer. Hvor det legges ut i det vide og det brede, om synspunkter og fordømmelse av disse foreldrene. Jeg er overbevist om at disse foreldrene er smertelig klar over hvem de er og hvilke problemer de har og skaper, men hvis du kjenner noen i denne situasjonen så prøv å hjelp til, hver der for de som har dette problemet istedenfor å henge de ut, og kalle de drittsekker og det som værre er. At noen har dette problemet, som jeg for all del ikke prøver å bagatellisere, betyr ikke at majoriteten har det slik eller har dette problemet. De fleste klarer å ha ett sunt forhold til alkohol og slipper å fortelle omverdenen hvor flinke de er som har en alkoholfri høytid eller 17.mai.

Det samme skjedde jo når en kjendis begikk en enorm feil her litt tidligere i våres. Ingen tvil om at det som skjedde var dumt, farlig og ikke minst trist. Noen kaller det hensynsløst og fordømmer jo mannen nesten værre enn pesten selv, men da får alle bloggere og media generelt så mye vann på mølla at den renner over. Alle skal skrive om sine synspunkter om hendelsen med hashtagger opp og ned i mente for å være sikker på at folk leser og klikker på akkurat deres blogg innlegg. Noen fordømmer, andre skriver støtteærklæringer, mens VG skriver før,under,over og etter reportasjer. For det handler ikke lenger om å formidle nyheter og interessant informasjon, neida alt koker ned til likes, klikk og bannervisninger. For min del har sosiale medier, aviser og andre såkalte nyhetsplasser kokt ned til å bli gedigne sladrespalter, hvor vi kan rakke mest mulig ned på våre medmennesker, og samtidig slippe unna med det. Mens nyhetsverdien er dessverre blitt totalt fraværende.

Sosiale medier handler nå om å fremheve seg mest mulig, fortelle omverdenen hvor fantastisk man selv er og hvor bra man har det (selv om det gjerne ikke har rot i virkeligheten engang) og klarer man samtidig gjerne tråkke ned noen andre så virker det som man har truffet spikeren på hodet.

Da er det faktisk bedre med en rosablogg, og jeg tror jeg heller begynner å lese den, for der vet du ihvertfall hva du får. En forvokst lykkepille.



0 kommentarer:

Legg inn en kommentar