torsdag 4. april 2013

Hverdagsrasisme - hvitrasisme,mørkrasisme

Hva er egentlig en rasist? Er rasist ensbetydende med hvitrasisme. Er det kun hvite som kan være rasister?
Krekar VS Breivik, hvorfor er det bare en av disse som er rasist?
Jeg er vokst opp på Bjørndal og Romsås hvor andelen mørke og minoritets bakgrunn bare har vokst de siste årene. Og dette er for meg i utgangspunktet helt problemfritt, hvis det nettopp hadde vært det. Men sånn er det dessverre ikke. På den skolen jeg gikk på var de som mobbet oftere mørke og de som ble mobbet oftere hvite. Er det blitt sånn at når man trakasserer en hvit så er det mobbing, mens hvis en mørk blir trakassert så er det rasisme.

Det virker som media har klart å ødelegge fokuset på dette slik at så fort noen hvite har en mening så er de rasister, og man ikke lenger tør å si sin mening i redsel for å bli stemplet som rasist. Når hvite ikke lenger tør å gå med blondt hår fordi de blir trakassert på skolen. Man får ikke sitte i nærheten av folk eller ha med seg pålegg som er laget av gris. Ja dette er kanskje små ting, men for en 10-åring som får juling på skole hver dag pga dette så er det ikke små ting. Jeg er ingen rasist og har ingen problemer med forskjellige hudfarger, men dobbelt moralisme er jeg fryktelig imot.

Man blir kalt bleikfis, jævla hviting osv, er dette noe mindre ille enn å bli kaldt svarting, pakkis osv. Hvis man tillater det ene men ikke det andre vil da forskjellene og linjene mellom oss da noen gang bli vasket ut,
Jeg ser selv på min datter, som overhodet ikke tenker eller ser forskjell på svart, hvit, gul, grønn osv. for henne er farge på mennesker helt irrelevant og sånn er det på barn helt til noen setter griller i hodet på dem. Dette gjelder alle barn. Men når voksne begynner å fortelle de at han må du holde deg unna for han er mørk, eller han er ute etter deg for han er hvit, det er da problemene begynner. Rasisme går dessverre begge veier. Men fokuset dreier seg kun om en vei. Ja dette har nok mye med historie å gjøre. Men det er vel snart på tide å la historie være historie, og begynne å se fremover.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar