tirsdag 21. mai 2013

Vin i butikk? er det riktig vei å gå eller ønsker vi å beholde vinmonopolet?

Dette er virkelig noe jeg interesserer meg for, ikke fordi jeg nødvendig skal drikke mer, men fordi at jeg ser fordelene med å beholde mer av alkohol salget i Norge. Jeg hørte fra en ganske sikker kilde at nordmenn handler alkohol på tax-free for over 500 millioner kroner i året. Og tar man da med svenskehandelen i tillegg så er sikkert denne på samme summen. Dette vil si over 1 milliard går ut av landet bare på alkohol. Dette hadde gitt mange fine skoleplasser, eller sykehjem plasser.

Så, hva kan man gjøre for å endre på dette? Dette er mine synspunkter og mitt forslag til løsning.

Hvis man hadde fått vin i butikk, kunne vinmonopolet vært en spesialbutikk med ett større utvalg. Man kunne beholdt vinmonopolet i de desidert største byene. Og så kunne man hatt vinmonopolet i butikk slik som man har bank i butikk og posten i butikk. Men da sier vinmonopolet at da taper de hele sin inntektskilde siden 20% av deres sortiment står for 80% av deres omsetning. Og den ser jeg, mange bransjer har det slik. I dette tilfelle kan man legge på 10 kr som går til vinmonopolet for å beholde vinmonopolet i Norge. Men så kommer argumentet om at man ikke får ekspertisen f.eks på Kiwi, og det er jeg enig i. Jeg ville heller ikke spurt en 19-åring som sitter i kassa om råd, da hans beste preferanser mest sannsynlig er hvilken han blir mest dritings på og ikke hva som passer best til storfe eller fisk.

Men hva å da kun ha det i stormarkeder som Meny, Ultra osv, disse har en fersvaredisk hvor det jobber folk som har mer faglig kompetanse. Hva med å hatt en utdannet vin person som kunne gitt deg en anbefaling på vin samtidig som du kjøper den gode biffen for kvelden, eller fisken som du vil grille til middag.

Uansett så mener jeg at hvis man velger å beholde vinmonopolet så må dette gjøres mer tilgjengelig. Jeg er dessverre en av de som ikke går å pugger vinmonopolet's åpningstider, og fikk meg en liten overraskelse da jeg fikk vite at polet var stengt fra torsdag til tirsdag. men gudskjelov så har svenskene skjønt det og hadde åpent, og de trenger jo de stakkars pengene enda mer.

Jeg er overbevist om at man kunne beholdt mye mer av pengene som forsvinner til utlandet i Norge ved å gjøre noen gode tiltak. Eller er hele poenget å verne om alkoholikerne og stoppe alle oss andre, altså flertallet fra å få nyte den gode vinen til den nydelige maten vi lager. Men stoppe oss gjør de jo ikke uansett, vi bare handler i Sverige eller hamstrer på tax-free'en uansett.





0 kommentarer:

Legg inn en kommentar